Na ich podstawie powstała Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (skrót: CEIDG). W rejestrze do końca roku mają znaleźć się dane wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Zmieniła się ustawa o swobodzie działalności gospodarczej oraz zasady rejestrowania działalności, dokonywania zmian oraz likwidacji działalności. Obowiązuje nowy formularz dostępny na stronie ministerstwa gospodarki:
http://www.mg.gov.pl/files/upload/13280/CEIDG-1_wersja_1.02.1.pdf
Znajduje się tam też instrukcja wypełniania wniosku:
http://www.mg.gov.pl/files/upload/13280/Instrukcja_CEIDG-1_29_czerwca_2011.pdf
Niebawem urząd wyśle pisemne wezwania do przedsiębiorców, którzy nadal figurują w ewidencji działalności gospodarczej, ale od lat nie dokonywali aktualizacji wpisów. Pozwoli to na uporządkowanie rejestrów przedsiębiorców i sprecyzowanie zapisów, które będą figurowały w centralnych zbiorach. Należy to zrobić do końca bieżącego roku.
Od 1 lipca można działalność gospodarczą rejestrować nie tylko w urzędzie, ale też samodzielnie za pośrednictwem strony internetowej www.firma.gov.pl W tym drugim przypadku, do "podpisania" wniosku będzie potrzebował certyfikowanego podpisu elektronicznego lub tzw. zaufanego profilu. Ten specjalny profil można otrzymać w urzędach skarbowych oraz niektórych urzędach wojewódzkich i ZUS. Rejestracja w Urzędzie będzie przebiegała na starych zasadach.