Stan techniczny Baszty Paczkowskiej jest na krawędzi katastrofy budowlanej. Przeprowadzona ocena stanu technicznego po ostatniej zimie ujawniła konieczność bezzwłocznego rozpoczęcia prac budowlano – zabezpieczających. Powstałe uszkodzenia w obiekcie grożą obecnie zawaleniu hełmu baszty z uwagi na pęknięcie stożka na całej jego wysokości wraz ze znacznym rozszczelnieniem poszycia. Kamienna rzeźba lwa piastowskiego wieńczącego jej szczyt, grozi upadkiem. Kamienne ściany wewnętrzne przejazdu utraciły wiązanie - zaczęły się osypywać i gubić kamienie. Ponadto utraciły pionową linię konstrukcyjną i niebezpiecznie się wybrzuszyły, grożąc w każdej chwili zawaleniem.
Powyższy stan spowodowany został wzmożonym w ostatnim czasie ruchem samochodowym przebiegającym przez przejazd bramny Baszty Paczkowskiej. Drgania kinetyczne od kół samochodowych oraz rozbryzgi wód deszczowych i błota pośniegowego, a przede wszystkim szkodliwe działanie soli na spoiny ścian, doprowadziły do wypłukania spoiwa i rozmiękczenia całej konstrukcji nośnej ścian.
Dla ratowania zabytku trzeba natychmiast przystąpić do wykonania robót remontowo - konserwacyjnych. W tym celu koniecznym jest:
- zamknięcie ruchu samochodowego w obrębie obiektu
- opracowanie dokumentacji budowlano – wykonawczej oraz kosztorysów inwestorskich na przeprowadzenie prac naprawczych w obiekcie zabytkowym z jednoczesnym określeniem dla niego nowej funkcji użytkowej
- ustanowienie nadzoru architektoniczno – historycznego nad realizacją prac,
- wyłonienie uprawnionego wykonawcy do prac przy zabytku i przeprowadzenie robót konserwatorskich,
Przewidywane koszty naprawy będą niemałe, ale są możliwości pozyskania dotacji do wydatków w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, u Wojewódzkiego Dolnośląskiego Konserwator Zabytków i w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Naszą powinnością jest wobec przeszłości i wobec przyszłości zadbanie o naszą historię i dziedzictwo narodowe i jest to nasz obowiązek pokoleniowy.
Planując remont Bramy Paczkowskiej i nadając jej nową funkcję użytkową przewiduje się zamknąć przejazd bramny przeszkloną witryną, umieszczając tam punkt informacyjno – turystyczny miasta. Wejście do Bramy będzie zlokalizowane z boku z poziomu muru obronnego, który będzie odbudowany wraz z wcześniejszym jego drewnianym zadaszeniem.
Wymuszona konieczność zamknięcia ruchu samochodowego w obrębie Bramy spowoduje powstanie na odcinku ul. Grunwaldzkiej deptaka dla pieszych. Planuje się docelowo wyłączenie całej ul. Grunwaldzkiej i dalej Rynku z ruchu samochodowego. Konieczna będzie wymiana nawierzchni drogowej na deptak, odnowienie elewacji budynków, zainstalowanie ławek i oświetlenia ulicznego, nasadzenia roślinności ozdobnej.
- Chcielibyśmy, aby sklepy przy tej ulicy dostosowały branżę handlową lub swój asortyment pod turystyczne zapotrzebowanie handlowe – powiedział pracownik wydziału budownictwa Urzędu Miejskiego w Ziębicach. - Jest społeczna potrzeba i oczekiwanie na takie zmiany. Sąsiedzi już dawno poczynili takie zmiany i chociaż też z dużymi obawami i niedowierzaniem w sukces dzisiaj cieszą się z tych rozwiązań i są dumni ze swoich miast.
Kolejne informacje niebawem.