Oczekiwany efekt wdrożenia to wyedukowanie ucznia jako osoby świadomej zjawisk ekologicznych i przyrodniczych, rozumiejącej procesy kształtowania środowiska oraz posiadającej umiejętności praktyczne do wykorzystania tej wiedzy i jej wdrożenia. Nauczyciele i uczniowie będą realizować zajęcia w oparciu o wypracowany w Projekcie Ekologia Program „Trzy żywioły”.
Szkoła Podstawowa nr 2 zakwalifikowała się do projektu jeszcze w ubiegłym roku szkolnym, ale wszelkie działania z uczniami musiały być poprzedzone edukacją nauczycieli prowadzących. W czerwcu w Instytucie Geologii Uniwersytetu Wrocławskiego odbył się cykl szkoleń dla nauczycieli, których zapoznano z metodą projektu w praktyce szkolnej, z nowymi metodami prowadzenia zajęć terenowych z wykorzystaniem technik pomiarowych w badaniach gleby, powietrza i wody.
We wrześniu nauczyciele szkół podstawowych brali udział w pięciodniowym wyjeździe studyjnym do Bochum (Niemcy). Wizyta w Zagłębiu Ruhry pozwoliła poznać szeroki wachlarz oferty edukacyjnej różnych instytucji w Niemczech np.: British Patrol. Podczas wyjazdu odbyły się spotkania na Ruhr Uniwersytet, gdzie nauczyciele obejrzeli laboratoria im. Alfreda Kruppa, w których odbywają się zajęcia dla uczniów i realizowane są projekty edukacyjne. Ciekawym miejscem była katolicka szkoła zbiorcza Gesamtschule Gelesenkirchen – Bismark. Jej budynki wykonane są z ekologicznych materiałów i wtopione w krajobraz. Ogromne wrażenie zrobiło mobilne laboratorium przyrodnicze „Lumbricus” prowadzone w ramach innowacyjnego programu edukacyjnego. Wizyta w Bochum oraz zajęcia studyjne, w których uczestniczyli nauczyciele pozwoliły poznać nowe metody i formy prowadzenia lekcji. Dzięki tej wiedzy nauczyciele od października rozpoczęli realizację Projektu Ekologia już z uczniami.
Szkoła, dzięki projektowi, otrzymała gotowy do realizacji program wraz z obudową metodyczną oraz niezbędne pomoce dydaktyczne do jego realizacji. Ma również możliwość współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim, a przez to dostęp do laboratoriów i profesjonalnych narzędzi badawczych.
Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Wysoka jakość systemu oświaty, działanie 3.5. – projekty innowacyjne.