W wyjeździe uczestniczyła dyrektor Dorota Hirkowska, nauczyciel języka angielskiego Angelika Gniewczyńska - Kasprzyk oraz uczennice klasy VIa Monika Chodań oraz Karolina Panas. Było to pierwsze spotkanie, rozpoczynające dwuletnią współpracę nad projektem zatytułowanym „The local ecology for the whole of Europe”, czyli „Lokalna ekologia dla całej Europy”. W trakcie wizyty poznawaliśmy ten piękny, choć nieco egzotyczny dla nas kraj. Oto opowieść uczestników.
Przepyszna turecka herbata
„Podróż do Turcji była bez wątpienia długa - najpierw podróż busem na lotnisko Tegel w Berlinie, 3-godzinny lot samolotem do Istambułu, a później długa podróż promem przez Morze Marmara oraz luksusowym autokarem. Nikt jednak nie narzekał, bo mógł oglądać krajobrazy przez okno autobusu. Późnym wieczorem wraz z nauczycielami oraz uczniami z Węgier i Słowacji dotarliśmy do naszego hotelu. Miasto, w którym znajdowała się nasza szkoła partnerska, to Bursa – czwarte co do wielkości miasto w północno - zachodniej Turcji. Od samego początku naszej podróży doświadczaliśmy ogromnej życzliwości mieszkańców Turcji. W każdym miejscu i o każdej porze częstowano nas pyszną herbatą, podawaną w niewielkich szklaneczkach. Wbrew popularnym poglądom, to nie kawa, lecz herbata jest najchętniej pita w Turcji. Mieliśmy również okazję spróbować Kebabu İskender - dania z kawałków grillowanego baraniego mięsa zmieszanego z jogurtem i masłem, podawanego z pieczywem i sosem pomidorowym.
Wybrali logo
Pierwszego dnia naszej wizyty po pysznym śniadaniu w hotelowej restauracji udaliśmy się na oficjalne powitanie w szkole, gdzie mogliśmy obejrzeć przygotowaną dla nas prezentację o szkole, kraju oraz mieście – Bursa. Po prezentacji rozpoczęliśmy pracę nad zadaniami projektowymi każdego z krajów, ustaliliśmy terminy kolejnych spotkań, zadania dla każdego z partnerów oraz omówiliśmy kryteria wyboru logo, który będzie promował nasz dwuletni projekt. Spotkanie było bardzo owocne. Poza ustaleniami natury formalnej poznaliśmy bliżej naszych partnerów, dyskutowaliśmy o wpływie projektu na bieżącą pracę szkół, zaplanowaliśmy kolejne działania.
Wybór logo był jednym z zadań dla uczniów naszych szkół, którzy mieli ciężki orzech do zgryzienia, gdyż prace były na wysokim poziomie. Po długich obradach i głosowaniu uczniowie orzekli, że logo szkoły tureckiej jest najlepszą pracą i będzie godnie reprezentowało naszą dwuletnią współpracę.
Po zakończeniu spotkania i pysznym lunchu udaliśmy się na wycieczkę po mieście Bursa. Nasza pani przewodnik pokazała nam wiele niesamowitych miejsc, m.in. zabytki zlokalizowane głównie w starej dzielnicy miasta. Mieliśmy szansę obejrzeć zabytkowe meczety – Zielony Meczet zwany Yeşil Camii z 1413 roku, meczet Bajazyda - Yıldırım Bayezid Camii z 1399 i Wielki Meczet - Ulu Camii- oraz średniowieczne miejsca handlu – jedwabny bazar -Koza Han i Emir Han. W mieście obejrzeliśmy także liczne mauzolea grobowe. Po długich wędrówkach małymi lecz uroczymi uliczkami miasta udaliśmy się na kolację.
Wyprawa w góry
We wtorek pojechaliśmy na wieś leżącą u podnóża góry Uludag, zwanej dawniej Bityńskim Olimpem. Po śniadaniu czekała nas wędrówka w góry. Choć padał deszcz, było bardzo sympatycznie, robiliśmy zdjęcia, rozmawialiśmy, zbieraliśmy kasztany, jedliśmy zrywane prosto z drzewa figi. Byliśmy zachwyceni urokiem gór, zielenią oraz roślinnością Turcji.
Trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od ponownej wizyty w szkole naszych tureckich przyjaciół. Mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcjach, obejrzeć pracownie szkolne, poznać różnice i podobieństwa naszych szkół. Po lunchu udaliśmy się do Parku Botanicznego, aby zobaczyć najstarsze liczące 600 lat i największe 35 metrowe drzewo w Turcji oraz uwiecznić je na wspólnym pamiątkowym zdjęciu.
Ostatni dzień naszej wyprawy był najsmutniejszy. Był to dzień pożegnań i długiego powrotu do domu. Było nam bardzo przykro żegnać się z nowo poznanymi lecz tak wspaniałymi i otwartymi ludźmi. Dla wszystkich uczestników wyprawy był to pierwszy kontakt z egzotyką kraju muzułmańskiego. Meczety, minarety, donośny głos muezinów, tradycyjne stroje kobiet przyprawiły nas o zawrót głowy. Wszystkie spotkania i atrakcje tej podróży na długo zostaną nam w pamięci.”
Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu "Uczenie się przez całe życie".